Benens funktion

Benens funktion


Alla har väl hört hur viktiga hästens bakben är? Ibland kan man fråga sig om alla faktiskt känner till att hästen har två framben också. Men vi börjar från början!


En häst har två problem. Det första är gravitationen, som drar hästens kropp ned mot marken. Det andra är kroppshyddans framåtfart, som skapas av bakbenens  påskjutande kraft.

Inertian + gravitationen skapar en kraft framåt -nedåt.

En del av den horisontella kraften hamnar pga påslaget av gravitationen oundvikligen på hästens framben. Normalt fungerande framben kompenserar denna framåt- nedåt kraft genom att skjuta hästens kropp framåt- uppåt. Frambenen fungerar som fjädrar i trav och så länge allt funkar så är det frid och fröjd.

Frambenen möter med en kraft framåt -uppåt.

Tyvärr det ganska ofta blir problem här. Hamnar för stor vikt på frambenen klarar de inte längre att göra sitt jobb, alltså att skjuta hästens kropp framåt-uppåt. Hästen börjar då använda hals och bogmuskulatur till att bromsa med frambenen. Traven blir flack och stötig, något som vi nog alla upplevt. Nu fungerar frambenen som hävstänger istället för en fjädrar. Hästen häver sig över framdelen istället för att "fjonga" med frambenen.



Bromsningsfas och balanskontroll


Från det att bakbenet sätts i marken och knappt första halvan av steget (ca 45%), kallas för ”inbromsningsfasen”. Det är nu hästen bromsar och motverkar kroppshyddans förflyttning framåt.  Efter "the peak vertikal", där skenbenet är lodrätt, övergår bakbenet i påskjutsfasen. Den varar drygt halva steget (ca 55%).


Som en jämförelse kan sägas att i tex piaff så är inbromsningsfasen i steget markant högre än påskjutsfasen, över 80 % resp knappt 20 %. I piaff har hästen en extremt bra balanskontroll och rör sig knappt framåt.


Den påskjutande kraften från bakbenen är alltså en kraft framåt. Lägger man till gravitationen får vi en sammantagen kraft framåt- nedåt. När denna kraft färdas framåt genom ryggen omvandlas en del via ryggmuskulaturen till vertikal kraft (balanskontroll) och resten till horisontell kraft = fart.


Bakbenens muskulatur är fyra gånger starkare än frambenens dito, och därför är frambenens mekanik är helt beroende av att ryggen omvandlar en del av framåt-nedåt kraften till vertikal kraft, alltså en kraft uppåt. Denna avlastar frambenen så de kan fortsätta fungera så som det är tänkt.



Så fort hästens ben inte fungerar så som de är designade för att göra, uppstår kinematiska problem. Detta leder till kompensationer i andra delar av kroppen och slitage på vävnaden, vilket i sin tur ger smärta och hälta.